Kıyı Taşımacılığı Yönetmeliğinde Değişiklikler Yapıldı
Türkiye’deki kıyı tesisleri arasında ve yurt dışındaki kıyı tesislerine yönelik araç veya yolcu taşıyan gemilerle yapılan düzenli seferlere ilişkin usul ve esaslarda düzenlemeye gidildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, “Gemilerle Yapılan Düzenli Seferler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”i Resmi Gazete’de yayımladı.
Bu kapsamda, yönetmeliğe esasları idare tarafından belirlenen, kondisyona yönelik dizayn değerlendirmesi ve denetimine karşılık gelen “durum değerlendirme denetimi” tanımı eklendi. Şehirlerarası taşımacılık yapılan hatlarda, adil ve sürdürülebilir bir rekabet ortamı sağlamak amacıyla sınırlı olmak üzere idare tarafından denetim yapılacak.
İşletmeciler, sefer programı değişikliklerini 1 hafta önceden Düzenli Seferler Bilgi Sistemi (DSBS) üzerinden idareye bildirecek. Kiralık olarak işletilen geminin satın alınması durumunda mevcut hat izni belgesi, belge bitiş tarihine kadar geçerli olacak. İşletmeciler, yolcu ve araç yoğunluğunun oluştuğu özel günlerde, kıyı tesislerinin işleyişine engel teşkil etmemeleri ve diğer işletmecilerin seferlerini aksatmamaları koşuluyla, izinli hatlarında sefer öncesi Düzenli Seferler Bilgi Sistemi bildirimi ile ek sefer yapabilecek.
Düzenli sefer yapan gemiler, Bakanlık tarafından kabul gören ve ilan edilen kulüp ve sigortacılardan, hat izni süresince geçerli ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun deniz araçları zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptıracak. Kıyı tesislerince, araç veya yolcu için alınan ayakbastı ve benzeri ücretler, Türk lirası olarak belirlenecek. İlgili kanuna göre düzenli seferlerde alınan ücretlerde tavan idare tarafından belirlenecek.
Türkiye ile KKTC Arasında Alternatif Uygulamalar Olabilecek
Uygunluk yazısı verilmesi için Akdeniz ve Karadeniz’de bulunan liman devleti denetimi mutabakat muhtıralarının herhangi birinde geminin bayrağının siyah listede bulunmaması, uluslararası sözleşmeler kapsamında geminin sertifikalarını yayınlayan tanınmış kuruluşun düşük veya daha altı performansta olmaması, şartlarından en az birinin sağlanması gerekecek. İdare, gemilerin yaşı ve kondisyonunu göz önünde bulundurarak, bu her iki şartı da isteyebilecek.
Akdeniz ve Karadeniz’deki liman devleti denetimi mutabakat muhtıralarının herhangi birinde, geminin bayrağına ilişkin değerlendirme kaydının bulunmaması durumunda, hat izni düzenlenmeyecek. Türkiye ile KKTC arasında yapılan taşımacılıkta, idare alternatif uygulamalar yapabilecek. Kıyı tesisleri arasında hat izni belgesiyle taşımacılık faaliyeti yapan işletmecilerin gemilerine uygunluk yazısı verilebilmesi için önsörvey ve denetim uygulanacak.
Şehirlerarası veya Güney Marmara ile Ege Denizi’ndeki adalara yapılan taşımacılık faaliyetinde bulunan işletmecilerce, online bilet satış sistemi kurulacak. İşletmecinin adının veya işletmenin ticaret ünvanının değişmesi halinde, liman başkanlığına en geç 5 iş günü içinde bildirilecek. Yönetmelik, 3 ay sonra yürürlüğe girecek.